Köpvillkor & Leverans

§1 Allmänt

Zest Design följer EUs GDPR-lagstiftning, och du kan alltid begära ut de uppgifter som vi fått om dig i samband med din beställning. När du har beställt en vara i kassan ingås ett avtal, där vi sparar de uppgifter om dig som krävs för att vi ska kunna genomföra beställningen, skicka din vara och kontakta dig. De uppgifter du angiver är endast till för oss att se, och är skyddade från extern ankomst. 

Väljer du att betala med Klarna i kassan så sparar Klarna uppgifter om dig för att din betalning ska kunna gå igenom. För mer information om det kan du läsa mer om Klarna nedan.  

Urklipp från Klarnas-dataskyddspolicy: ”Klarna värnar om din personliga integritet, vilket innebär att vi alltid samlar in och hanterar personuppgifter ansvarsfullt med din integritet i åtanke. Denna dataskyddspolicy förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter när du använder Klarnas tjänster (“tjänsterna”) och i samband med att du blir en Klarna-användare. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dessa gällande

Dataskyddspolicyn beskriver hur vi hanterar dina personuppgifter inom alla våra tjänster. Därför är det viktigt att du läser och förstår vår dataskyddspolicy innan du använder våra tjänster - särskilt de delar som gäller de av Klarnas tjänster du tänkt använda.”

Klarnas fullständiga datapolicy finner ni HÄR:

§2 Leverans 

§2.1 Leveranstid 

Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar, men vi reserverar oss för en leveranstid på upp till 10 arbetsdagar. Då varje ring skapas unikt just för dig kan arbetstiden variera beroende på vilken ring som tillverkas, eftersom det i slutändan är kvaliteten som är viktigast för oss. Skulle det mot förmodan dröja längre än angiven leveranstid kommer vi att kontakta dig om eventuella förseningar. 

En leveransbekräftelse från Zest Design skickas till den mailadress eller telefonnummer som du angivit i kassan. Det är därför viktigt att du är noggrann och anger rätt kontaktadress vid ditt köp. Om det skulle vara så att försändelsen inte går att spåra eller tappas bort under leveransen så måste du kontakta oss så snart som möjligt. 

§2.2 Leveranssätt

Våra leveranser skickas med postnord REK. 

För tillfället levererar vi endast inom Sverige. 

Försändelsen kan endast kvitteras ut med uppvisande av giltig legitimation eller av ett ombud som uppvisar bådas legitimation på något av Postnords utlämningsställen. Eftersom försändelsen är av värde blir vi notifierade när paketet har kvitterats och lämnats ut. 

Ej uthämtad vara: För paket som inte har hämtats ut debiteras en avgift för outlöst paket på 400 kr, samma sak gäller om det ej går att leverera paketet till er. Det motsvarar de kostnader som orsakats av att skicka ut samt returnera paketet.

§2.3 Kostnad 

Leveranskostnaden är 49 kr. 

§2.4 Har du en brådskande leverans? 

Kontakta oss om du har en deadline för din beställning, så kommer vi självklart försöka komma fram till en lösning som passar dig! Alla leveranser förväntas komma i tid, men skulle det vara så att din ring till exempel ska användas till ett bröllop eller vara en present och du är extra mån om att den behöver levereras inom ett visst datum är det bra att du meddelar detta till oss. Är du medveten om att det är brådskande redan innan du lägger din beställning är det bäst att du kontaktar oss innan, så att vi kan säkerställa att vi kan möta dina önskemål. 

§3 Betalning 

§3.1 Kortbetalning

Du kan betala med Visa, Mastercard, Maestro, och American Express. Följ anvisningarna i kassan och välj kortbetalning. Du kan även betala direkt via Apple Pay, Google Pay och Klarna. 

§3.2 Faktura 

Det går att betala på faktura med vår samarbetspartner Klarna. Vi erbjuder även direkt- och delbetalning genom denna tjänst. Om man väljer att betala med klarna sker enligt Klarnas villkor en kreditupplysning på ditt personnummer. För att betala med Klarna följer du anvisningarna i kassan och väljer sedan om du vill betala med;

- Klarna Pay Later (faktura)

- Klarna Pay Now (direktbetalning) 

- Klarna slice it (delbetalning)

§4 Ångerrätt

§4.1 Returer 

Du kan returnera din vara till oss inom 14 dagar från det att du mottagit varan, och du får självklart pengarna tillbaka. Har ni däremot beställt en ring som inte finns tillgänglig på hemsidan (specialbeställning) eller på annat sätt modifierats enligt era önskemål (ex. initial) är ringen fråntagen returrätt. Mer information om specialbeställningar och designringar finner du nedan. 

En ring som på något sätt behandlats av en utomstående guldsmed kan inte heller lämnas som retur. För att returnera en vara krävs det att den är i nyskick och att det inre emballaget är i återsäljbart skick. Du behöver alltså inte skicka tillbaka i samma ytteremballage, men allt annat bör vara intakt och i nyskick. 

§4.2 Storleksjustering standardsortiment

De ringar som finns att beställa i vårt standardsortiment kan skickas tillbaka för en storleksjustering inom 14 efter att du mottagit leveransen. Vid en storleksjustering tillkommer en kostnad på 400 kr. 

Kontakta oss vid returärenden/önskan om storleksjustering så hjälper vi er.

§4.3 Designringar (Limited edition)

Zests designringar (limited edition) returneras senast 14 dagar efter att paketet mottagits, och ska dessutom skickas tillbaka i samma inre- och yttre emballage. Det går inte att göra storleksjustering på designringar. Därför gäller endast retur om ringen inte skulle passa. Däremot går det att istället göra en specialbeställning, där vi skräddarsyr en ring helt efter dina önskemål. 

§4.4 Specialbeställningar (ex. vigsel & förlovingsringar)

Storleksjustering på specialbeställningar (ringar som inte finns att beställa i vårt sortiment på hemsidan) har en kostnad på 1000 kr. För att göra en storleksjustering ska paketet skickas tillbaka i dess inre- och yttre emballage, samt medföljande dokumentation inom 14 dagar från att paketet mottagits av dig. 

Det går därför att justera (mot en tilläggskostnad), men inte returnera, specialbeställda ringar. Detta är för att vi skräddarsyr en beställning just till er, och den är därför inte återförsäljbar.  

§5 Personuppgifter

Zest Design behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som exempelvis namn, mail, address, telefonnummer och personnummer. Syftet med en sådan behandling är för att kunna fullända de tjänster ni önskat, såsom skicka hem beställningar, hantera serviceärenden eller annan service efter beställningar.

Vi har fått dina uppgifter från er kontakt med oss. Detta kan vara från beställningar, telefonsamtal eller mailkontakt. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke ni gett vid interagerande med oss (accepterat våra villkor). Dina uppgifter kommer att sparas så länge det finns relevans i det enskilda ärendet och vi fullföljt vårt åtagande. Exempelvis raderas uppgifter från en beställning så snart den är genomförd, uppgifter om köp av varor sparas så länge det finns relevans för varans livslängd.

Zest Design är personuppgiftsansvarig. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss via mail. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.